مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) طی گزارشی اعلام کرده بود تعداد کاربران پیام‌رسان‌های داخلی در حال کاهش است و بیش از ۴۷ درصد کاربران هنوز هم از تلگرام استفاده می‌کنند. معاون وزیر ارتباطات، دلیل چنین آماری را باکیفیت بودن پیام‌رسان‌های خارجی از دید مردم و راه افزایش استقبال از شبکه‌های اجتماعی داخلی را جلب رضایت و اقناع کاربران می‌داند.

حمید فتاحی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس هیئت مدیره‌ی شرکت ارتباطات زیرساخت در مصاحبه‌ی تلفنی با برنامه‌ی مجله روز رادیو معارف، در مورد وضعیت پیام‌رسان‌های داخلی و میزان استقبال مردم از آن‌ها صحبت کرد. وی با اشاره به اینکه نحوه‌ی حضور کاربران ایرانی در پیام‌رسان‌های داخلی باید از جنبه‌های مختلف بررسی شود گفت:

مباحث فنی، اعتماد کاربران و میزان قابلیت ابزارهای ارائه شده از عوامل میزان استقبال از شبکه‌های اجتماعی داخلی هستند و مهمترین عامل نیز اقناع کاربر برای استفاده از این شبکه‌ها است. در صورتی که کاربران برای استفاده از شبکه‌های داخلی اقناع شوند نیاز به انسداد و فیلترینگ وجود ندارد چرا که اقدامات سلبی نتیجه‌ای ندارد.

به گفته‌ی او استفاده‌کنندگان از پیام‌رسان‌های داخلی که از طیف‌های مختلفی هستند، کیفیت پیام‌رسان‌های خارجی را خوب می‌دانند و نسبت به کیفیت پایین پیام‌رسان‌های داخلی اعتراض دارند. وی دلیل کیفیت بالای پیام‌رسان‌های خارجی را تجربه‌ی هفت، هشت ساله‌ی آن‌ها می‌داند و گفته است:

پیام‌رسان‌های داخلی در این حوزه تجربه‌ی یک سال تا یک سال و نیمی دارند و طبیعی است که با این تجربه‌ی اندک امکان رقابت وجود ندارد و از طرف دیگر کاربر هم به دنبال اقناع شدن در این حوزه است.

social network

فتاحی دلیل همه‌گیر شدن استفاده از تلگرام را صداوسیما و حضور کانال تمام برنامه‌های پرمخاطب صداوسیما در تلگرام می‌داند. درصورتی‌که تا پیش از این، از طریق وب‌سایت، تلفن و ایمیل با مخاطبان خود ارتباط برقرار می‌کردند.

معاون وزیر ارتباطات، درباره‌ی فعالیت هاتگرام و تلگرام طلایی و درباره‌ی حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی اضافه کرد:

وزارت ارتباطات درباره‌ی فعالیت این دو پیام‌رسان تصمیم‌گیر نبوده و حمایتی از فعالیت آن‌ها نداشته است و در این موضوع تابع تصمیمات شورای عالی فضای مجازی هستیم.

حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی بر اساس مصوبات و تکالیف بوده و البته تاکنون از پیام‌رسان‌های داخلی بیشتر از آن هم حمایت شده است.

فتاحی در ادامه‌ی صحبت‌های خود و در مورد موضوع کسب درآمد شرکت ارتباطات زیرساخت از فروش اینترنت گفت:

شرکت ارتباطات زیرساخت به‌عنوان یک شرکت دولتی تابع سیاست‌های دولت است و تمام درآمد خود را به خزانه‌ی دولت واریز می‌کند و نفع شخصی در این کار وجود ندارد.